Üzleti konstrukció tervezés
Cégvezetés 2019-10-14
NyomtatásAmikor a vállalkozó kigondolja az ötletét, s elhatározza, hogy arra vállalkozást alapít, még egyetlen lépést sem tett a siker érdekében. Az első lépés az lesz, amikor kidolgozza azt az üzleti modellt is, amelyben megvalósítja az elképzeléseit. Minden más ezután következik. Pintér Gábor írásában ahhoz nyújt segítséget, milyen szempontok szerint gondolkodjon az üzleti konstrukció tervezéséről a vállalkozó.
Amikor a Cégmenedzselés oldalra a június 3-i cikkemet írtam (lásd: https://www.mindmate.hu/hu/anyag/publikaciok/)még nem gondoltam, hogy a Jövőtudatos gondolkodás részeként a cégek számára említett Üzleti konstrukció tervezést részletesebben is kifejtsem, de most mégis megteszem.
Mindig is foglalkoztatott, hogy mitől lesz egy vállalkozás sikeres, míg egy másik kevésbé vagy akár nem is éli túl a startup éveket. Ennek persze számos összetevője lehet, de számomra mindenképp kiemelendő az üzleti modell, amelyet a szolgáltatásához/termékéhez kitalált és piacra visz. Alig várom, hogy az Excellent Books Meetup szervezésében Kiss T. Anna könyvének bemutatóján beszélgessünk erről a Google esetében is, amely egy speciális kezdés után ért a világ tetejére. Hiszem, hogy ez más területen is megismételhető a megfelelő modell kialakításával és startup-hoz illesztésével.
Üzleti konstrukciónak azt nevezem, amikor a szolgáltatási tartalom és felhasználói kör, a technikai megoldás kivitelezhetősége, az ár-érték egyensúly és a piacra viteli modell, valamint a szolgáltatás-biztosítás és szolgáltatás-támogatás mikéntje egyszerre áll össze egy fenntartható és hosszútávon is működtethető rendszerré.
Ennek minden elemében volt szerencsém saját magamat és csapatokat is építeni, például Szolgáltatás Menedzsment irányokban közel 10 évig különböző ügyfélszektorokban és ITSM rendszer kivitelezési projektekben vehettem részt, azt követően egy regionális Solution Design Center of Excellence csapatot építettem 5 éven keresztül, de üzletfejlesztési vezetőként és IT stratégia és tervezési szolgáltatások vezetőjeként is működtem évekig.
Ezen feladatok közben megfigyeltem, hogy a jó ötlet, még nem mindig elég a sikerhez. Sok-sok olyan projektet vagy szolgáltatási kezdeményezést nem engedtünk megvalósításra, ahol a minőségbiztosítási elemzés vagy a szakmai konzisztenciák hiányosnak mutatkoztak és túlzott kockázatokat jelenthettek volna. Tudatosan próbáltuk elkerülni az ún. Troubled Project-eket, amelyek jelentősen (10%-nál többel) túlhaladják a tervezett kereteket vagy nem érik el a megfelelő ügyfélelégedettséget, esetleg még kiforratlan technológiákat használtak volna.
Az üzleti konstrukciónak nem egyszeri, hanem folyamatos, jövőbe mutató és fenntartható modellnek kell lennie. Már a megoldástervezésben érteni kell, hogy hogyan fog működni a szolgáltatásunk, mennyire kész az architektúra a technikai elemek kombinációjában, kik lesznek a felhasználói és milyen elvárások és trendek szerint fog fejlődni a informatikai és üzleti környezet az idő előrehaladtával. Elemeznünk kell, hogy a szolgáltatásunk ár-érték aránya megfelelő-e, vannak-e mérföldkövek és felhasználói számok vagy rendszerkövetelmény-határok, amelyek elérése kritikus a fenntarthatóság szemponjából is.
Például pozícionálható úgy egy szolgáltatás indítása, hogy eleve egy szűk rétegnek vagy presztizs ügyfélkörnek célozzuk (pl. vállalat írányítási központi alkalmazások), de akár úgy is, hogy teljesen ingyen tesszük elérhetővé bizonyos felhasználói kör számára (pl. Web-es kereső megoldások). Ettől függően kell méreteznünk, hogy adott esetben mely oldalakon és milyen csatornákon fog épülni az üzleti bevétel (pl. szoftverlicenc díjak, szolgáltatás-regisztrációs díjak, reklám bevételek, stb.). Meg kell határozni, hogy mekkora bevételi résszel és milyen költségekkel kell kalkulálni az egyes központi (pl. kiszolgálók, alkalmazások, hálózati és adatkezelési kapcsolatok, biztonsági és egyéb szolgáltatás-biztosítási területeken, de a sokszor kifelejtett későbbi karbantartási és továbbfejlesztési igényeken is) vagy felhasználói oldalakon, beleértve a szolgáltatás támogatási (ügyfélszolgálat biztosítása, változási igények kezelése, szolgáltatási szintenként az elvárások teljesítésének vonzatai, stb.) területeket.
Át lehet ezt látni, mind egyszerre?
Jó szemléletekkel igen, de összetett szolgáltatások esetében már csapatban kell gondolkozni e téren. A kereskedők, a megoldástervezők, a termékfelelősök, a folyamatokat ismerő specialisták, a szolgáltatás-támogatók, a minőségbiztosítók, a vezetők és más szerepkörök közös együttműködésére van szükség egy ilyen O2O (opportunity-to-order) folyamatban. Ehhez invesztálni kell. Egy üzleti modell vagy szolgáltatás kialakítása komoly belső projekt, amelynek erőforrás szükségletei, ütemezései és eredményproduktjai vannak, nemcsak az éppen adott ügy, hanem a bevált gyakorlatok és később elemzések számára is.
Én pont attól tudtam hatékony lenni ennek összefogásában, hogy kialakítottam egy olyan rendszert, amely révén az ügy komplexitásához mérten a megfelelő ajánlatadási csapatot és folyamatbeli komplexitást allokáltuk. Ezáltal a projekt méretéhez képest lehetett a szükséges tervezést illeszteni és az egyes szerepkörök a megfelelő validációk és dokumentációk révén meghozhatták azon döntéseiket, amellyel bizonyos esetekben egyszerűsíthették vagy tovább részletezhették a szükséges gondolkodási mélységet és bevont szereplőket. Leegyszerűsítve maguk a szereplők dönthettek az egyes ún. workproduct-ok szükséges tartalmi mélységéről is a folyamatban, de a megfelelő kontroll mellett. Ezáltal csapatként mindig egy ideális folyamatot és az ügy bonyolultságához mért kezelési rendszert biztosítothatunk, amely nem utolsó sorban motiváltan is tartja a szereplőket, hiszen fontos és döntéssel felruházott feladatkört látnak el, amely során látják a közvetlen üzleti hasznát is a ténykedésüknek.
Egy cég portfoliója pedig szolgáltatások összességéből áll. Ha tudjuk mik a kritikus elemek, mik a prioritások és milyen kockázati szinteket építünk be a szolgáltatás kialakítási folyamatokba és pénzügyi fedezetekbe, akkor egy olyan fenntartható modell jön létre, amely megfelelő profitabilitással és minőséggel működik.
Sok sikert hozzá és kövessétek a bevált tapasztalatokat, sikeres mintákat a téren is!
Pintér Gábor
#mindmateinspiration
https://www.itbusiness.hu/Fooldal/szolgaltatasok/karrierszkenner/pinter_gabor_attila.html
https://hu.linkedin.com/in/gpinter