PwC: erős évre számítanak a magyar autóipari beszállítók
Cégvezetés 2018-06-28
NyomtatásCímkék: autóipar
A magyar autóipar minden idők legmagasabb termelési értékét érte el tavaly, és a PwC autóipari beszállító felmérése erre az évre is bővülést prognosztizál az árbevételben és a foglalkoztatotti létszámban, a növekedésnek a munkaerőhiány szabhat csak gátat.
A PwC Magyarország szerdai tájékoztatása szerint a válaszadók negyede a 2017-es árbevétel kétszámjegyű növekedéséről számolt be, 80 százalék feletti kapacitáskihasználtság mellett. A társaságok 44 százalékánál 5 százalék feletti volt a létszámbővülés, ezen belül 22 százalék kétszámjegyű létszámnövekedést jelzett.
A felmérést kitöltő vállalatok csaknem kétharmada 5 százaléknál nagyobb árbevétel-növekedést valószínűsít 2018-ra.
A növekedési kilátásokat veszélyeztető kockázatok között első helyen a képzett munkaerő hiánya áll, a válaszadók 78 százaléka értékelte ezt veszélyforrásként.
Az utóbbi években jelentősen megnőtt a képzett szakemberek iránti kereslet, a vállalatok harmadánál már előfordult, hogy munkaerőhiány miatt nem tudtak elvállalni egy megrendelést. A kialakult helyzetre a válaszadó cégek 80 százaléka fizetésemeléssel, 64 százaléka saját képzési programokkal, karrierfejlesztéssel reagál. A felmérésben részt vevő vállalatok csaknem fele alkalmaz külföldi munkavállalót, mert a magyar piacról már nem tudja felvenni a szükséges mennyiségű munkaerőt.
A beszállítókat egyre inkább foglalkoztatja a robotizáció azokban a munkakörökben, ahol gépekkel helyettesíthetők az alacsony hozzáadott értékű munkakörök.
A magyar járműipar akkor tud régiós szinten versenyképes maradni, ha növeli hozzáadott értékét, minél több innovációs és kutatás-fejlesztési tevékenységet tud az országba vonzani. Szintén kulcsfontosságú a versenyképes tudással rendelkező szakemberek képzése, a munkaerő mobilitásának ösztönzése, illetve a szakmunka elismertségének növelése - idézi a közlemény Végh Bálintot, a PwC Magyarország üzleti tanácsadás üzletágának menedzserét.
A kutatás eredményei alapján a robotika az a technológia, amely 5 éven belül stratégiai fontosságú lesz az autóipari beszállítók több mint 60 százaléka számára Magyarországon. A megkérdezett vállalatok 13 százaléka mérlegeli helyi K+F központ létrehozását.