Példák a megtévesztő webáruházi reklámra

Forrás: GVH | Szerző: GVH

Címkék: webáruház


A Kft. a gyártók által ajánlott árat jelenítette meg bolti árként, azonban ezek a referencia árak valójában nem érvényesültek a piacon, így megtévesztették a fogyasztókat.

Hasznosult a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárása, az eOptika szemüveg- és kontaktlencse webáruház üzemeltetője módosította a jogsértő hirdetéseit. Az GVH vizsgálata megállapította, hogy a vállalkozás az árfeltüntetés terén és bizonyos termékek elérhetőségével kapcsolatban megtévesztette a fogyasztókat. Tekintettel az együttműködésre és a jogsértések gyors megszüntetésére a versenyhatóság figyelmeztette a céget.

A nemzeti versenyhatóság tavaly februárban indított vizsgálatában megállapította, hogy az eOptika Kft. olyan módon – áthúzott „Bolti ár”, narancssárga színnel hangsúlyozott online ár, kedvezmény mértékének feltüntetése, „Áraink 30-50%-kal alacsonyabbak mint a bolti árak”, „Megtakarítás a hagyományos, bolti árakhoz képest: X Ft (Y %)” típusú szlogenekkel – reklámozta a termékeit, amelyek valótlanul azt a látszatot keltették a fogyasztókban, hogy kedvezményes áron tudják megvásárolni a termékeket. Az eOptika Kft. a gyártók által ajánlott árat jelenítette meg bolti árként, azonban ezek a referencia árak valójában nem érvényesültek a piacon, így megtévesztették a fogyasztókat.

A GVH vizsgálata megállapította továbbá, hogy a vállalkozás Google Adwords hirdetésekkel és a honlapján azt a téves benyomást keltette a fogyasztóban, hogy az iWear márkanevű terméket meg lehet vásárolni az eOptika Kft. weboldalán, azonban ott az iWear termékek nem voltak elérhetőek, helyettük a saját kínálatát ajánlotta a fogyasztóknak.

Bár az optikai termékek online és offline kereskedelme számos speciális jellemzővel bír, általánosságban ki lehet emelni, hogy egy terméknek lényeges, a fogyasztói döntés szempontjából alapvető tulajdonsága az érte fizetendő ár. Meghatározó körülmény az is, hogy az akciós, csökkentett áron, valamihez képest engedménnyel kínált termék megvásárlásával a fogyasztó részesül-e árkedvezményben, s ha igen, akkor az milyen mértékű megtakarítással jár a nem akciós áron történő vásárláshoz képest. Az ár a fogyasztó számára az egyes áruk közötti választás során az eligazodást jelentő legfontosabb mérce, ezért különösen figyelni kell a tisztességes tájékoztatásra az akciózott termékeknél.

Az eOptika Kft. a vizsgált és sérelmezett magatartásokat már az eljárás során megszüntette, módosította és megkezdte megfelelési intézkedéseit. A GVH Versenytanácsa többek között ezt is figyelembe vette, amikor a jogsértések miatt figyelmeztetést szabott ki, valamint megfelelési program kidolgozására kötelezte az első jogsértését elkövető kisvállalkozást.

A hasonló esetek jövőbeli elkerülése érdekében a GVH oktatóvideóval támogatja a kereskedőket a jogszerű árfeltüntetési és akciótartási gyakorlatban azért, hogy a magyar fogyasztók könnyebben mérlegelhessék az ígért kedvezményeket.

Az ügy hivatali nyilvántartási száma: VJ/49/2022.

***

WEBÁRUHÁZI ÉRTÉKESÍTÉS JOGI MEGFELELTETÉSE

Útmutató a webáruházakra vonatkozó jogszabályi előírások teljesítéséhez + Adózási, számlázási szabályok + Mintadokumentumok: általános szerződési feltételek (ÁSZF), jogi és adatkezelési tájékoztatások, szabályzatok, nyilvántartások + Webáruház Jogi Teszt már működő webáruházaknak. Már a 2022-es azabályok szerint! Ez egy rendes nyomdai könyv, amelyet automatikusan adunk e-könyv (pdf) formátumban is. Az e-könyv formátumunk előnye, hogy a Tartalomjegyzékből minden egyes rész könnyen elérhető. E kiadványunk mellé ajánljuk az Áruk és digitális tartalmak értékesítésítésének jogi megfeleltetése című kiadványunkat, amely a webáruházban értékesített termékekre vonatkozó jogi követelmények teljesítéséhez ad segítséget! Megrendelés és tovbábbi infók: Cégmenedzselés Webáruház


Vissza az előző oldalra

Webáruház

Összes termék megtekintése

Vissza az előző oldalra