Mérsékeltebben nőtt tavaly hazai online kiskereskedelem
Cégvezetés 2023-06-07
NyomtatásA ruházat és kiegészítők termékkategória megőrizte első helyét, második helyre a lakberendezés került a 2022-es árbevételt tekintve, míg a számítástechnika visszaesett a harmadik helyre. A negyedik és az ötödik helyen új kategóriaként az élelmiszer, illetve a játék és ajándék szerepel.
Az elmúlt éveknél mérsékeltebb, 8 százalékos növekedéssel 1378 milliárd forintos forgalmat ért el 2022-ben a hazai online kiskereskedelem a Reacty Digital éves webáruházi felmérése alapján.
A koronavírus-járvány idején a lezárások miatt a korábbinál többen és gyakrabban vásároltak az interneten, a kényszer megszűnésével azonban sokan visszatértek az üzletben való vásárláshoz. A kiugró emelkedések hosszú távon egyértelműen nem voltak fenntarthatók, ezeket egy stabilizálódó környezetben alacsonyabb szintű, évi 8-15 százalékos bővülés válthatja fel.
A megrendelések darabszáma 87 millióról 79 millióra esett tavaly, a fogyasztók tehát az előző évinél kevesebbszer, de egy-egy alkalommal nagyobb értékben rendeltek az interneten.
A ruházat és kiegészítők termékkategória megőrizte első helyét, második helyre a lakberendezés került a 2022-es árbevételt tekintve, míg a számítástechnika visszaesett a harmadik helyre. A negyedik és az ötödik helyen új kategóriaként az élelmiszer, illetve a játék és ajándék szerepel.
A Reacty Digital középtávú előrejelzése alapján a magyar e-kiskereskedelmi forgalom optimista becslés szerint 2027-re akár megkétszereződhet, a pesszimista előrejelzés is másfélszeres növekedést mutat, reálisan pedig várhatóan a két határérték közötti lesz a forgalombővülés öt éven belül. Idén azonban optimista becslés szerint is inkább stagnálásra, vagy reálértéken nézve akár csökkenésre számítanak - közölték.
A közleményben a közeljövő kihívásai között említik, hogy a magyar piacon egyre több külföldi szereplő jelenik meg és sikeresen tudnak érvényesülni. A fogyasztók sok esetben nincsenek is tisztában azzal, hogy külföldi üzemeltetőtől vásárolnak, de a felmérés szerint ez nem is feltétlenül fontos számukra, inkább a magyar nyelvű weboldalhoz, illetve az ügyfélszolgálathoz ragaszkodnak. A nemzetközi szereplők megjelenésével egyre telítettebbé válik a magyar online piac, a hazai webáruházaknak ugyanakkor csak a töredéke értékesít határon túlra és nyit ezzel új fogyasztói rétegek felé.