Megtévesztő reklám - kozmetikumok
Megtévesztően hirdette a balzsamról, hogy alkalmas betegségek gyógyítására (pl. ízületi fájdalom). A GVH tudományos megalapozottságot vár el a kozmetikumok gyógyhatásának bizonyításánál.
Megtévesztő reklámok a HillVital Gyógyfüves MesterbalzsamrólA Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése szerintaGlobal Partners System Kft.jogsértő módon, azaztiltott, illetve megalapozatlan gyógyító hatásokkal reklámozta HillVital Gyógyfüves Mesterbalzsam elnevezésű termékét, és megtévesztette a fogyasztókat a termék összetételét tekintve. A jogsértésért 10.000.000 forint bírságot szabott ki GVH.
A HillVital Gyógyfüves Mesterbalzsam kozmetikumok közé tartozó krém.
A GVH úgy ítélte meg, hogya Global Partners System Kft. jogszerűtlenül népszerűsítette termékét több reklámjában is 2013 januárjától 2014 decemberéig, mert megtévesztően hirdette a balzsamról, hogy
· alkalmas betegségek gyógyítására (pl. ízületi fájdalom), annak ellenére, hogy
o2013. január 1. és 2013. július 10. közöttaz ágazati jogszabály kategorikusan tiltotta kozmetikumok reklámjaiban gyógyhatásra vonatkozó állítások megjelenítését, és ebben az időszakban az állítás bizonyítására sem volt jogi lehetőség
o2013. július 11-től pedig nem rendelkezett megfelelő bizonyítékokkal állításai alátámasztására;
· 100%-ban természetes, holott csak az összetevők több mint 90%-a természetes eredetű.
A GVH abírság kiszabásakor a kommunikációs eszközök költségeirealapozott. Súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy
· a jogsértő kereskedelmi gyakorlat kifejezetten sérülékeny fogyasztókat célzott meg és hosszabb ideig tartott;
· a jogsértéssel érintett termék bizalmi jellegű;
· a vállalkozásnak ismernie kellett a kozmetikumokkal kapcsolatos gyógyhatás-állítások közzétételére vonatozó jogszabályi tilalmakat;
· előbb jelentek meg pozitív vásárlói visszajelzések a kommunikációban, mint, ahogy a vállalkozás a szakirodalmat áttanulmányozta.
A GVH enyhítő körülményként értékelte többek között, hogy
· a vállalkozás részben elismerte a jogsértést, és pontosította állításait;
· a vállalkozás 30 napos feltétel nélküli pénz-visszatérítési garanciát vállal;
· a HillVital Gyógyfüves Mesterbalzsam döntő részben valóban természetes anyagokból áll, valamint
· elnyerte a Magyar Termék Nagydíjat biokozmetikum kategóriában, és ekörülmény alátámasztja azt, hogy az eljárás alá vont jóhiszemű magatartást tanúsított.
A GVH hangsúlyozza, hogy tudományos megalapozottságot vár el a kozmetikumok gyógyhatásának bizonyításánál:
· tudományos ismeretnek tekinthető a természet objektív összefüggéseiről szerzett, a tudományággal hivatásszerűen foglalkozó, abban szaktekintélynek számító személyek által a tudomány követelményeinek megfelelő módon igazolt tapasztalatok, általánosítások, fogalmak összessége; nem tekinthető tudományos ismeretnek a pozitív terméktapasztalat, a betegektől és kezelőorvosaiktól származó vélemény;
· ahhoz, hogy tudományos ismeretek támasszák alá egy adott termék betegségek, illetve az emberi szervezet működési zavarainak vagy rendellenességeinek a gyógyítására való alkalmasságát, mélyrehatóbb vizsgálatokra van szükség. Alapos, a termék minden szervezetre gyakorolt hatására és esetleges mellékhatásaira kiterjedő kísérletsorozatot kell végezni. Ezt követően az eredményeket az orvostudomány képviselőinek kell elemezniük, és megalapozott szakvéleményt adniuk. E minimális feltételek mellett lehet csupán egy adott termékről – tudományos ismeretekre alapítottan – gyógyhatást állítani.
Az ügy hivatali nyilvántartási száma:Vj/17/2015.