Kiszállás a cégből

Forrás: Önadózó

Címkék: kiszállás a cégből


Ahogy tudatosan felépítette az alapító a céget, ugyanolyan tudatosan kell készülnie arra a helyzetre, amikor a cég majd nélküle fog működni. Ehhez jó piaci kapcsolatok, jól működő cégvezetés, és operatív gárda, valamint megbízhatóság szükséges, amelyet hosszú évek munkájával lehet kialakítani

A legtöbb vállalkozó céljai között az szerepel, hogy előbb-utóbb „kiszálljon” a vállalkozásából, és képes legyen abból olyan – passzív – jövedelemre szert tenni, ami a napi beavatkozása nélkül is biztosítja a kényelmes megélhetést számára. Azaz: a legtöbb vállalkozás vezetője, tulajdonosa arról álmodik, hogy a vállalkozásától majd szépen nyugdíjba megy – nemcsak papíron, hanem valóságosan is -, és a cég pedig, amit felépített, majd működik nélküle is. 

Ez egy nagyon nehéz döntés és helyzet, amelyre nemcsak fel kell készülni, hanem nagyon tudatosan rá is kell készülni, így is kell építeni azt a céget, hogy valóban legyen lehetőség a későbbiekben a kiszállásra. 

Itt most nem beszélünk azokról a cégekről, amelyek egy ember – jellemzően kreatív, vagy tanácsadó – szakmai tudására és kapcsolatrendszerére épülnek, hiszen ott minden attól az egy, adott embertől függ. Valamennyi cég természetesen egy – vagy néhány ember – ötletén alapulva született meg és kötődik hozzájuk, de amiről most írni fogok, az az a folyamat, az a feltételrendszer, amely szükséges ahhoz, hogy egy cégvezető kiléphessen a napi, operatív feladatok mögül és közül és képes legyen csak tulajdonosként, vagy még úgy sem nézni és irányítani a céget. 

A közelmúltban egy rövid kis felmérést végeztünk mintegy 50 cégvezető bevonásával. Valamennyien KKV vezetők voltak, a legkisebb cégnél 5 ember dolgozott, a legnagyobbnál 57. Nem, nem reprezentatív a felmérés, a minta is kicsi, viszont valamennyi cégre jellemző, hogy több mint 5 éve működik - azaz van már múltja, sikerei és kudarcai is, és valamennyinél tudatos cégvezetés létezik. (Szépítek: többé-kevésbé tudatos). 

Arra a kérdésre, hogy mi a hosszabb távú célja, hogyan képzeli el az életét, mondjuk 10 év múlva, kivétel nélkül az a válasz érkezett, hogy szeretné, ha a cég tőle függetlenül is működne, és nem kellene a napi, operatív feladatokkal foglalkoznia. Ez még a 32 éves cégvezetőnél is így szerepelt, nemcsak a 40-45 éveseknél.

Ennek kapcsán merült föl a résztvevőkben – és bennem is – a kérdés, hogyan is lehet mindezt elérni? 

Beszélgettem néhány olyan cégvezetővel, akiknek ez sikerült, és olyanokkal is, akiknek ez csak részben sikerült, és összefoglalom, amit ők mondtak. Természetesen ma ez a cég öröklés, tulajdonosi, vezetői átadás egy nagyon fontos téma, amellyel tanácsadók, erre szakosodott tanácsadók foglalkoznak, mert nagyon fontos a dolognak a személyes, pszichés, lelki vonzata is. Én csak néhány, elsősorban vállalatszervezési témára világítok itt most rá, természetesen elsősorban marketing szempontból. 

Milyen helyzetben kell lenni? 

Milyen jellemzőkkel kell bírnia a cégnek ahhoz, hogy az első számú vezető hátra léphessen? 

Bizalom mindenek előtt és felett

Bizalom elsősorban a munkatársakban, vezetőtársakban, tulajdonostársakban. Azaz: bizalom és hit abban, hogy a többiek legalább olyan elkötelezettséggel és lojalitással vezetik majd a céget, mind ő maga tette.

El kell engedni az „úgyis én tudom a legjobban” gondolatot, éppen úgy, mint az „ez az én cégem, én építettem” érzést.   

Természetesen ez azt is feltételezi, hogy több év óta a vezető tudatosan készül erre a visszavonulásra, és olyan embereket vett maga mellé, maga köré, akikben mind szakmailag, mind emberileg megbízik, már bizonyítottak számára. 

1. Stabil cég

Mitől stabil egy cég? Vannak belső és külső tényezők, amelyek ezt a stabilitást jelentik, biztosítják. 

Belülről:

  • jól kidolgozott, bejáratott, működő belső folyamatok
  • egyértelmű, jól meghatározott munka-és felelősségi körök
  • leosztott, áttekinthető döntési folyamatok és döntések
  • megfelelő munkatársi gárda
  • rendezett gazdálkodás. 

Megszervezett, áttekinthető, egy új ember számára is egyértelmű cégfelépítés és munkafolyamatok. Együttműködő csapat. 

Kívülről:

  • jól bejáratott, kipróbált és karbantartott ügyfélkapcsolatok
  • stabil beszállító gárda
  • a konkurensekkel kialakult korrekt viszony
  • a piac ismerete. 

Stabil kapcsolatrendszer, tervezhető megrendelések, hosszabb távú szerződések.

2. Hírnév, reputáció, ismertség, pozitív imázs, márka stb.

Nagyon fontos, hogy itt a cégnek szükséges pozitív imázzsal, ismertséggel rendelkeznie, nem elegendő a cégvezetőnek! A cégnek önálló entitásként kell léteznie, amelyet akkor is ismernek, megkeresnek, ha X.Y.Z. cégvezető már nincs ott. 

Ezt természetesen a cégvezetők tudják, hogy fontos, és a legtöbb cégvezető azt is tudja, hogyan is áll ebben a kérdésben. Aki éveken át megbízható partner volt a piacon, annak jó a híre, akiről pl. ez nem mondható el, vagy ahol a partnerek ahhoz szoktak, hogy a cégvezető dönt mindenben, ott nem lesz jó a hírnév, nem a megbízhatóságról szól az imázs. Érdemes itt elgondolkodni a nagy cégeken, mind jó, ill. rossz példaként. Pl. Az Agnelli család volt a FIAT tulajdonosa, de ma a Fiat márkája és hírneve nem a család viselkedésétől függ, hanem attól függetlenül létezik.

Természetesen itt – marketing és üzleti szempontból is – felmerül a márka kérdése. Van-e a cégnek márkája, vagy esetleg önmagában a cégnév is már márkaként értelmezhető? Ha igen, vajon mennyit ér, hova pozícionálható a piacon? Hiszen, ha van jól ismert márka, akkor könnyebb a cégvezetőnek kissé háttérbe vonulnia, mert a márka már él a piacon. 

Pozitív piaci jelenlét. 

Elegendő-e mindez?

Igen és nem. Mert kell hozzá megfelelő piaci pillanat is, amikor alkalmas a helyzet a kiszállásra.

Ismertem olyan céget, amelynél – látszólag – minden rendben volt, és az egyik alapító kivált, kb. 10 évnyi, nagyon sikeres működést követően.  Alighogy kivált, a piacon alapvető változás következett be, hirtelen az általuk kínált technológiánál megjelent egy újabb. A változás nem volt előre látható. A két ottmaradt cégvezető nem tudott elég jól reagálnia helyzetre, és a cég helyzete rohamosan romlott. A kivált tulajdonosnak vissza kellett mennie – meg is tette – és további 5 évig még vezette a céget, amíg az valóban olyan helyzetbe került, hogy tényleg hátra léphetett.

Ismerek olyan cégvezetőt is, aki – szavak szintjén – nagyon szeretne az operatív feladatoktól megszabadulni, de a legkisebb döntést sem engedi át egyetlen kollegájának sem. Majd panaszkodik, hogy mindent egyedül kell csinálni. Nem bízik meg senkiben, és mivel lehetőséget sem ad, így nem is válik világossá, hogy kiben bízhatna meg. 

Ha a közelmúlt eseményeire gondolunk, akkor látjuk, hogy még a legjobban megtervezett helyzetben is történhet olyasmi, ami a terveket felborítja. Hiszen, ha valaki 2020-ra időzítette a visszavonulását, akkor az bizonyára nem úgy ment végbe a járvány miatt, ahogyan tervezte. Vagy gyorsabb lett, és végleg be kellett zárnia, vagy a pandémia előidézte helyzet következtében nem tudott visszavonulni.

A megfelelő időzítés a siker egyik alapja, kulcsa. Tegyük hozzá: egy kis szerencse sem árt.

Összegezve: ahogy tudatosan felépítette az alapító a céget, ugyanolyan tudatosan kell készülnie arra a helyzetre, amikor a cég majd nélküle fog működni. 

Ehhez jó piaci kapcsolatok, jól működő cégvezetés, és operatív gárda, valamint megbízhatóság szükséges, amelyet hosszú évek munkájával lehet kialakítani.

Bohnné Keleti Katalin
marketing és igazságügyi szakértő,
a Piackutatás egyszerűen könyv szerzője
www.elegedettseg.hu


Vissza az előző oldalra

Webáruház

Összes termék megtekintése

Vissza az előző oldalra