Jövőtudatos gondolkodás és fenntartható növekedés nélkül lemaradhatnak a vállalatok a versenyben

Forrás: Ügyvezetők Klubja | Szerző: Pintér Gábor

Az Ügyvezetők Klubja közölte azt az írást, amelyet állandó szakértőnk, Kiss T. Anna, személyes- és vállalati márka specialista itt arról írt, hogy csak az valósulhat meg egy vállalkozó tervei közül, amit el is kezd, amibe bele is vág. Csak akkor léphet nagyot, ha erőfeszítéseket tesz érte és vállalja a kockázatát is. A vállalati brand, de akár a személyes márka építésével is. Különben hogyan tudhatná meg a világ róla, hogy milyen rátermettség és erő feszíti? Pedig mindez jelentősen hozzájárulhat a cég sikeréhez. Pintér Gábor, aki napi munkájában főként üzleti konstrukció tervezéssel foglalkozik, erre a gondolatra reflektál írásában.

„Dimidium facti qui bene coepit habet“ - Aki megkezdte, felét elvégezte a munkának!

Horatius szavaival élve bíztatnék minden tehetséget arra, hogy vállalkozzon és mutassa meg magát, ötleteit a világban - ha teheti, akkor valósítsa meg álmait. Teszem ezt azért, mert Kiss T. Annával beszélgetve (és korábbi írásához csatlakozva) felkért, hogy fejtsem ki (remélem, másokat is motiváló) gondolataimat a témában. Persze engem nem erről az oldalamról ismernek itthon és nem is a vállalkozásfejlesztés oldaláról szeretném megközelíteni a témát, hanem az ehhez szükséges elemek, valamint az „üzleti konstrukció tervezés”és a „jövőtudatos gondolkodás”, illetve az innovációt támogató képességfejlesztés fontosságát szeretném kihangsúlyozni. Az utóbbi időben tettem is ezek népszerűsítéséért a mindmate.hu tudásmegosztó platform és az ehhez kapcsolódó kezdeményezéseim által. Jómagam leginkább a céges munkavállalói keretek és kihívások mellett tettem le a voksomat az elmúlt 20 évben, s egyelőre nem is tervezek saját vállalkozást. Viszont jelentős (és szerencsére a visszajelzésekben és minősítésekben is elismert) nemzetközi tapasztalatokat szereztem többféle portfolió területen,üzletfejlesztésben, szolgáltatás értékesítésben,  Stratégiai tanácsadásban, valamint régionális szinteken is vezettem megoldástervezési Centerof Excellence központot, biztosítottam az üzleti megfelelőséget vagy ezen megoldástervezési és képességfejlesztési területek illeszkedését a kitűzött vállalati célokhoz.

Különösen megfogott, ezért az IT és üzleti oldalak összekapcsolásában mélyültem el, akár hazai ügyfeleknél történő szolgáltatás-menedzsment megoldások kialakítása során többféle ügyfélszektorban is a vállalati célok támogatása érdekében, vagy manapság az IT és mérnöki szolgáltatások ötvözésében a gyártási/ipari fejlesztéseket illetően. Eközben a Digitális Transzformációhatására egyre több ügyfélkezelési szemlélet és termékfejlesztési/értékesítési csatorna rugalmassá tétele is stratégiai kérdéssé vált, mivel a termékek ügyfelek általi testreszabhatósága és ezáltal többfelé megújuló szolgáltatási- és üzlettámogatási modell van átalakulóban általa.
 
Te hogyan kezdted, vagy hogyan kezdenéd el?
 
Az egyik alapvetés a fejemben, hogy a start-up céghez vagy akár egy kisebb vállalkozáshoz egyaránt ötlet és folyamatbeli újítás kell. Csak a hosszú távon is fenntartható innovációrévén maradhat életképes, amely a megoldástervezésben és a már említett tudatos képességfejlesztésben rejlik. Az általam vezetett területeken és csoportokban megfigyeltem, hogy vannak olyan tulajdonságok, amelyek egyszerre egyéni, technológiai és vállalati képességeket is jelentenek, ezért transzparenciát és összekapcsolódást is építenek. Ilyen például a nyitottság vagy az állandó változáshoz való reakciókészség és más, általam összegyűjtött tulajdonságok, amelyek a képességfejlesztési módszerek alapja.

Ezt úgy kell érteni, hogy egy ember nyitott, ha figyeli és befogadja az információt, beépíti az újdonságokat és releváns részeket. De egy technológia is hasonlóan lehet integrálható vagy standard elemekre épülő, míg mondjuk az üzlet figyelheti és alkalmazhatja a bevált ipari megoldásokat, építhet partneri kapcsolatokat. Ezek persze csak példák, ennél jóval többféle és magasabb szintű elemeket is ötvöznek ezen alapképességek.
 
Másik fontos szempont, ami akár országok vagy földrészek közötti eltérést is mutat, hogy más a kutatás-fejlesztési lehetőség, a tudatos és ösztönző támogatási rendszer, a munkakultúra, a piaci környezet, a volumenek és egyéb üzleti dinamikák. Ebből kifolyólag
pedig az adott viszonyokra érvényes üzleti modellt kell kialakítani, amelyben nemcsak a kigondolt szolgáltatásokra/termékekre fektethetünk nagyobb hangsúlyt, hanem ezen egyedi környezeti elemekre is.

A megoldástervezési oldalról sokszor tapasztaltam a komplex szolgáltatási lehetőségekjóváhagyása során, hogy még dolgoznunk kellett az üzleti konstrukció kialakításán, a kockázatok felmérésén és kapcsolódó kezelési technikáin is, annak érdekében, hogy biztosítsuk a projekt eredményességét. Ehhez mindig csapatmunka kellett, mert nem egyszerűen a vezető architekt vagy az üzleti felelős tudja meghatározni ezen pontokat, de a minőségbiztosító, az elemző és a más szerepkörök folyamatba építse révén készülhetnek el azon ajánlatkészítési munkacsomagok, amelyek megfelelő áttekintést biztosítanak a más-más szereplőknek, és lehetővé teszik mindenki véleményének egybeépítését, mindeközben optimizálhatóvá teszik a dokumentálás szintjeit és a testre szabott folyamatbeli döntéseket.
 
Minden új vállalkozásnál ki kell alakítani az üzleti tudatosságot, kereskedői szemléleteket, megoldástervezői képességet, folyamatcentrikusságot és üzleti megfelelőséget. Ezek ,kiépítéséhez tapasztalatokra van szükség. Ez sokszor elmarad a gondolkodásban. Astartupcégeknél, így az üzleti angyalok vagy más stratégiai befektetők támogatása is kevés hozzá, ha nincs meg a kezdeti terv és ezirányú eltökéltség.
 
Mennyi energia mindez?
 
Ez változó lehet. Egy tudatos tervezéssel lehet fokozatokban gondolkodni, ha közben egyben tudjuk tartani a csapatot és a csapattagok számára is adaptáljuk a roadmap megfelelő részeit.Mindenesetre a legjobbakkal szokták elkezdeni a tervezést, megteremteni az alapokat, illetve a területek folyamatos fejlődését és mozgásban tartását is a célok érdekében.
 
A karrier fontos dolog, de nem a legfontosabb, vagy akár mindenki mást érthet alatta. Hiszem, hogy az építés maga is sok embert lelkesíteni tud, s bátran adják bele tudásukat, energiáikat a közös célokba, ha megfelelő táptalajra lelnek. Sokan vagyunk úgy, hogy az „út is fontos“ nemcsak a cél.
 
Merre tartsunk?
 
Az informatika belépett egy rugalmas és üzletbarát IT 2.0 korszakba, amely a fenti folyamatokhoz ad megoldást is. Az ipari fejlődés már elérte a 4. forradalmát a német alapú ipar 4.0 által, a japánok már megalkották a Society 5.0-t is hozzá, de vajon mi magyarok tudunk-e megújulni és összetartani, egymást felelősséggel építeni egy fenntarthatónövekedés, de akár a hosszabb távon is fenntartható világ és “Jövőtudatos gondolkodás”érdekében ( World 2.0 )?Ha nem, akkor egy átlagos újonnan induló vállalkozásnak maximum 20 évet jósolnak ma a tapasztalatok alapján, amíg az eddigihez képest más konstrukció és üzenet átveszi az uralkodást, gyakorlatilag bármelyik területen, így biztosítva versenyelőnyt, jobb helyzetet a vállalatnak.

Ha igen, akkor csak azt tanácsolhatom minden vállalkozásnak, hogy csatlakozzon a kihíváshoz, s adja bele tapasztalatait és ötleteit, akár a fent nevezett platform és együttműködés szélesítésével, akár saját, egyedi megoldása által!
 
Pintér Gábor
https://www.mindmate.hu/uploads/oth/mentors/Pinter_A4.pdf

https://hu.linkedin.com/in/gpinter
 
#mindmateinspiration
 
Várjuk hozzászólásaikat, cikkeiket az Ügyvezetők Klubja keretében megjelenő írásokra ezen a címen: annatkiss@gmail.comEgyütt többre vagyunk képesek!

Vissza az előző oldalra

Webáruház

Összes termék megtekintése

Vissza az előző oldalra