Így kell cégkaput regisztrálni
Címkék: cégkapu
A regisztrációt 2017. augusztus 30-ig kell elvégezni, annak ellenére, hogy a cégkapun keresztüli kommunikáció csak 2018. január 1-től lesz kötelező. Az új előírás mérettől függetlenül minden cégre vonatkozik
A Minősített Könyvelők Egyesülete (MINKE) céljai közé tartozik nem csak a könyvelői szakma segítése, hanem a vállalkozói kultúra javítása is, ezért szeretnénk néhány gyakori kérdésre választ adni a nagyon aktuális – cégkapus regisztráció területén, ezzel segítve a cégvezetőket a szabályos működésben. Kérjük tagjainkat, hogy az alábbi szempontok figyelembevételével segítség a cégkapus regisztráció folyamatát.
Kezdjük az elején. Mi a célja a cégkapus szolgáltatásnak?
A Szolgáltatás elsődleges célja az, hogy az elektronikus kapcsolattartásban biztosított legyen a küldemények biztonságos küldése és fogadása (kézbesítés) az elektronikus kapcsolattartásban résztvevő szervezetek és hatóságok számára.
Bővebben:
A Szolgáltatáson keresztül az Igénybe vevők a papír alapú levelezésnek megfelelően, egyszerűen szerkeszthető felületen tudják küldeni és fogadni küldeményeiket.
A Cégkapu megkönnyíti a szervezetek és az elektronikus ügyintézést biztosító szervek közötti kapcsolatfelvételt, hiszen minden kézbesítésre szánt küldemény a gazdálkodó szervezet által igényelt, biztonságos, hiteles tárhelyre érkezik. A Cégkapu lehetővé teszi, hogy a szervezet minden érdekeltje egy helyen férjen hozzá a szervezet hivatalos levelezéséhez, ezen belül azonban a szervezetnek lehetősége van, hogy az egy „postaládába” érkező küldeményeket jogosultsághoz kösse, és adott küldemény kizárólag a megfelelő jogosultsággal rendelkező munkatársak által váljon elérhetővé.
Mit kell tennie a cégeknek, és kötelező-e a kis cégeknek is?
Az új előírás mérettől függetlenül minden cégre vonatkozik. Ehhez „csak” a cégkapu regisztrációt kell elvégezni.
Mikorra kell elvégezni a cégkapus regisztrációt, mikortól indul „élesben” az új szolgáltatás?
A regisztrációt 2017. augusztus 30-ig kell elvégezni, annak ellenére, hogy a cégkapun keresztüli kommunikáció csak 2018. január 1-től lesz kötelező.
Kell-e cégkapus regisztráció az egyéni vállalkozóknak is?
Nem. Az egyéni vállalkozók számára továbbra is az ügyfélkapu szolgál az elektronikus kapcsolattartásra.
Kivételek a 451/2016. (XII. 19.) Korm. Rendelet (Vhr.) alapján:
- a) Egyéni ügyvéd, valamint szabadalmi ügyvivő e tevékenysége során cégkaput is használhat. Ebben
az esetben a gazdálkodó szervezet alatt az egyéni ügyvédet, valamint a szabadalmi ügyvivőt kell érteni,
aki a regisztrációnál a saját nevében jár el.
- b) Egyéni vállalkozó az E ügyintézési tv. 14. §-a szerinti hivatalos elérhetőségként a Kormány által
biztosított tárhelyek közül a KÜNY regisztrációhoz kapcsolódó tárhelyét jelenti be a rendelkezési nyilvántartásba.
Fentiek értelmében az Egyéni vállalkozók nem jogosultak Cégkaput regisztrálni.
Kell-e cégkapus regisztráció az egyesületeknek, alapítványoknak?
Igen. A 2015. évi CCXXII. törvény az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól 9. § (1) szerint, ha nemzetközi szerződésből eredő kötelezettség alapján törvény nem rendelkezik eltérően, elektronikus ügyintézésre köteles valamennyi ügyfélként eljáró gazdálkodó szervezet, az ügyfél jogi képviselője, az ügyfélként eljáró (állam, önkormányzat, költségvetési szerv, ügyész, jegyző, köztestület).
A törvény 2.§. 23. pontja alapján gazdálkodó szervezet: a polgári perrendtartásról szóló törvényben meghatározott, belföldi székhellyel rendelkező gazdálkodó szervezet, azzal az eltéréssel, hogy e törvény alkalmazásában gazdálkodó szervezetnek minősül valamennyi gazdasági tevékenységet folytató jogi személyiséggel nem rendelkező, belföldi székhelyű szervezet.
Szakmai körökben felmerült, hogy vajon ez a feladat újabb könyvelői feladat lesz-e, avagy az ügyvezető, cég képviseletére jogosult személy feladata-e.
Nem kérdéses, hogy kinek a feladata a cégkapu-s regisztráció elvégzése, hiszen az arról szóló (451/2016. (XII.19.) Korm. rendelet – továbbiakban Korm. rendelet – egyértelműen fogalmaz e területen:
„89. § (2) Gazdálkodó szervezet nevében a cégkapu-regisztrációt a gazdálkodó szervezet képviseletére jogosult természetes személy kezdeményezheti.”
Emiatt azt a gondolatot, hogy ezt a feladatot az adott cég könyvelője végezze el – akár külön díjazás mellett – jogilag aggályosnak találjuk, és kérjük a könyvelőket, hogy a regisztráció elvégzésében segítsék ügyfeleiket, azonban e kötelezettséget ne tegyék meg helyettük, hiszen egy könyvelő nem jogosult a gazdálkodó szervezet nevében eljárni!
Hogy látják a gyakorlatban a könyvelők, kinek a feladata a cégkapus regisztráció elvégzése?
A MINKE tagjai körében felmérést készített, hogy vajon a könyvelői feladatok közé tartozhat-e ez a regisztráció (a Korm. rendeletben írtakat nem ismertettük előzetesen tagjainkkal). A rövid felmérésünket több, mint 100 könyvelő tagunk töltötte ki, melynek eredménye az alábbi:
Felmerülhet a kérdés, hogy mi van, ha az ügyvezető nem nézi a leveleit, és azokat nem továbbítja könyvelője, ügyvédje felé.
Mivel – a Korm. rendelet értelmében – van lehetősége mindenkinek, hogy a kapcsolattartásra jogosult további felhasználókat regisztráljon, így elejét vehetjük a problémának, ha a regisztrációt követően a cégkapu megbízott (ügyvezető) cégkapu-ügyintézőként regisztrálja könyvelőjét, ügyvédjét.
Mi a helyzet akkor, ha valakinek megszűnik az ügyvezetői, képviseleti jogosultsági státusza?
A Korm. rendelet 89. § (11) bekezdése értelmében a gazdálkodó szervezet a cégkapumegbízott jogosultságának megszűnéséről 5 munkanapon belül, az új cégkapumegbízott bejelentésével egyidejűleg köteles bejelenteni ezt a tényt. – íme tehát egy újabb kötelezettség azoknál a vállalkozásoknál, ahol például tulajdonosváltás történik. Érdemes megjegyezni ezt az új feladatot is…
Hogyan történik a cégkapu regisztráció?
A cégkapu regisztráció erről az oldalról indítható: https://tarhely.gov.hu/ckp-regisztracio/regisztracio/nyitooldal.html
A regisztráció – amennyiben rendelkezünk ügyfélkapuval – legfeljebb 1-2 percet vesz igénybe.