GVH: lezárult az online szálláshely-foglalási piac ellenőrzése
Címkék: GVH, szálláshely-közvetítés, szálláshely
Az online szálláshely-foglalási piacot ellenőrizte korlátozott versenyre utaló gyakorlatok miatt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), megállapították, hogy hatósági beavatkozásra nincs szükség az időközben bevezetett változtatások miatt, de továbbra is figyelemmel kísérik a piaci folyamatokat.
A vizsgálat a szálláshelyek online szállásközvetítőkkel kötött megállapodásaiban található úgynevezett árparitás kikötésre fókuszált. A kikötés szerint a szálláshely vállalja: más értékesítési csatornán nem értékesíti szobáit az online szállásközvetítőnek megadottnál alacsonyabb áron.
Az online közvetítők szerint a paritásos kikötések alkalmazása befektetésük védelmét szolgálja. Tekintettel arra, hogy ez a közvetítői tevékenység során szolgáltatott szállásinformáció jelentős része - keresés, összehasonlítás, képek, vélemények megtekintése -, ingyenes és a foglalás nélkül is hozzáférhető, így a közvetítők informatikai rendszerekbe befektetése könnyen kihasználható (potyautazás).
Az ágazati vizsgálat megállapításai szerint az árparitás haszna a fogyasztók számára a keresési idő csökkenése volt.
A GVH szerint az árparitás hatása inkább negatív a szálláshelyekre, mert akkor tehetnének szert magasabb profitra, ha kedvezőbb áron értékesíthetnének saját értékesítési csatornáikon és az alacsonyabb jutalékszintet alkalmazó platformokon.
A GVH szerint átláthatóbbá vált a szálláspiac az online szállásközvetítők megjelenésével, mert számos szálláshely-ajánlat összehasonlíthatóvá vált akár egyetlen közvetítő oldalán. Így ugyan nőtt a szálláshelyek közötti árverseny és a szálláshelyek kapacitás-kihasználtsága is, azonban hiányzott az érdemi árverseny az egyes szállásközvetítők között, és a szálláshelyek árai lényegében azonosak voltak minden értékesítési csatornán az ágazati vizsgálat által érintett időszak első felében.
A GVH álláspontja illeszkedik az időközben lefolytatott nemzetközi eljárások megállapításaihoz, hogy a paritásos kikötések teljeskörű - azaz valamennyi értékesítési csatornára kiterjedő - használata korlátozhatja a piaci versenyt az árak standardizálásával és a belépési korlátok növelésével. A koncentráltnak tekinthető magyar piacon ez különösen aggályos lehet - írták. A teljeskörű paritásos klauzulák alkalmazása nem jár olyan jellegű és mértékű hatékonysági előnyökkel, illetve fogyasztói jólétet növelő hatással, amely indokolná az egyes értékesítési csatornák közötti verseny teljes korlátozását az egyes szálláshelyeket tekintve.