A Thought Leadership szerepe egy cég életében
Cégvezetés 2019-08-21
NyomtatásPintér Gábor, cégfejlesztéssel foglalkozó szakember ez alkalommal egy olyan vezetési szemléletmódot mutat be, amelyet még nem alkalmaznak széles körben, azonban jelentősen megkönnyítheti a cégvezető munkáját abban, hogy komplexen lássa az általa irányított vállalat fejlődési irányát. A Thought Leader (TL) bekapcsolása a vezetői munkába remek segédeszköz.
Minden cég arra törekszik, hogy legyen egyedi víziója vagy ha már van elképzelése a jövőről, akkor azt sikerüljön hatékonyan megvalósítania. Ehhez általában stratégiát alkotnak, marketing kommunikációt terveznek, az ügyfélkörhöz vagy termékportfolióhoz rendelt kereskedőket allokálnak, szervezetet hoznak létre és egyéni célokat, valamint képességfejlesztést építenek. Az Ügyvezetők kézikönyve 2019 számos elemet megemlít ebből, a szabályozási környezetet, márkaépítés alapjait is hozzáveszi a nagy képhez és a teendőkhöz.
Thought Leadert azonban egyelőre kevesen alkalmaznak.
Főleg itthon, még nem igazán ismert ez a szerepkör és nincs is jó fordítása egyelőre, így gondoltam, írok róla. Annál is inkább, mert a 2019-es trendek, azt mutatják, hogy egyre inkább értik és tudatosítják a vállalatvezetők a TL-ek szerepét, előnyeit és a változásokban betöltött vezető szerepét. Ide kapcsolódó fogalmak az influencer, a véleményvezér, a márkaépítő és az entrepreneur is.
Lássuk melyik, mit jelent és mit ad egy cég működéséhez.
Az influencernek sincs egyelőre elfogadott magyar meghatározása. Döntéstámogatónak hívhatjuk leginkább, azaz olyan személynek, aki képes mintát mutatni, illetve véleményét, esetleg tartalmat megosztva befolyásolni embereket, adott célközönséget. Általában a marketing területet támogatja.
A véleményvezér ennek olyan speciális szintje, aki független ajánlóként működik egy-egy adott témában, míg a márkaépítő leegyszerűsítve, folyamatosan valamilyen, a cég számára is hozzáadott értékkel egészíti ki a tartalmat. Részletesebben lásd az alábbi linken az influencer skálára megfogalmazott főbb szempontokat:
https://www.mindmate.hu/hu/anyag/influencer_skala/
Az entrepreneur, vagy szép magyarsággal az impresszárió, olyan személy, aki egy (vagy több) vállalkozást hivatásszerűen segít naggyá/sikeressé tenni. Általában az üzleti életben a start-upokra jellemző, hogy jelentős fokozatokban kell gondolkodni a vállalati építkezésben és emiatt egy tapasztalt sikerkovácsra van szükség. Ez azért is ideális megoldás, mert a jó üzleti lehetőség és ötlet önmaga, még nem garancia a sikerre. Vannak olyan módszerek, amelyek például az ötlet kiértékelésében segíthetnek, de a megfelelő tapasztalat bevonása kisebb kockázatot jelent az építkezésben is. Például, jó tudni, hogy a vállalkozás alapötlete és üzleti modellje, milyen problémát old meg, milyen szintekben lehet fejleszteni, mitől egyedi a megoldása, kellően a jövőbe mutató-e és a kockázatokat hogyan tudja kezelni, miként lehet ezeket áthidalni vagy enyhíteni. Emellett csak meghatározott fokozatokban lehet gondolkozni, valamint a vízióhoz megfelelő elköteleződést is kell építeni, amit egy sikeres vezető plusz motivációként tud biztosítani. Korábban írtam az üzleti konstrukció tervezéséről (Business Construction Design) is, amely ezt a fajta megoldástervezést a megfelelő üzleti modellbe helyezéssel egészíti ki.
A Thought Leader szerepkör ezen szemléletek egyfajta minősített ötvözete, ezen témákban működő változásvezető szemléletnek fogható fel.
Az Edelman cég 2018. december eleji, friss hatástanulmánya jól összefoglalja a TL szerep előnyeit, illetve világbéli aktuális pozícióját egy cégvezetőket felvonultató felmérés alapján. A TL-ek bevonásának célja lehet a figyelemfelkeltés növelése és a kereskedelmi oldal megfelelő marketing tartalommal történő megtámogatása, az ügyfél oldali döntéshozók jobb elérési aránya és az üzenetek felsővezetői szintekre történő pozícionálása, a növekedéssel párhuzamosan szükséges transzformációk biztosítása is. Viszont, mint minden kommunikációban, arra figyelni kell, hogy egy jó TL könnyebben előre mozdítja az építkezést, míg rossz üzenetekkel ez akár visszájára is fordulhat. A pozitív hatást a TL által folyamatosan szem előtt tartott aktuális relevancia, az átfogó és érthető vízió, a bizalomépítés támogatása, a szolgáltatási vagy termelői üzletágak megfelelő módon történő összekapcsolása adja. A TL tisztában van a technikai újdonságokkal és az aktuális fogalomrendszerekkel, a korszerű üzleti szemléletekkel és piaci trendekkel, ezekben fejleszti magát, valamint személyiségbeli és márkaépítési előnyöket hoz a cégbe, illetve a vállalaton belül ezek összehangolását is biztosítja.
Számomra fontos volt, hogy olyan minősítéseket és nemzetközi tapasztalatokat szerezzek, amelyek felhasználhatók e téren és az üzletfejlesztési területeken. Ilyen minősítések például a kihívások kezelése (Embracing Challenge), a kölcsönös bizalomépítés (Build Mutual Trust), a partner szintű együttműködés az ügyfél sikeréért (Partner for Clients Success) és az átfogó együttműködés kialakítása (Collaborate Globally) kompetenciák TL szintű elismerése és megtámogatása, illetve ehhez kapcsolódóan a szakértői szinteken a szakmai tapasztalatokon alapuló véleménycsere (Influence Through Expertise) és az átfogó rendszerszemlélettel történő munkavégzés (Act with Systemic Approach) kompetenciák is. Ezeket 10 éves távlatokban és sok-sok projekt- és ügyfél-tapasztalattal felvértezve lehet felépíteni, elsajátítani, az ügyfélvisszajelzések és kapcsolódó minősítések alapján elfogadtatni. Szerencsére manapság nagyon jól ki lehet használni a netet és a publikus közösségi felületeket az egyes üzletfejlesztési kompetenciák továbbfejlesztése és mások általi elismerése érdekében.
A cégeknek azt javaslom, hogy ne csak influencer-ekben és marketingben gondolkodjanak, hanem a képességfejlesztés és talent menedzsment során találják meg azon belső vagy külső erőforrásaikat és vezetőiket, aki képesek partnerként működni a vállalaton belül és az ügyfeleikkel egyaránt. Ők azok, akik megfelelő és korszerű fogalmi körben mozognak és a többiekre is motiválóan hatnak, valamint a vállalat hitelességét is fokozatosan növelhetik. Meggyőződésem, hogy ezen külső-belső egyensúlyok megtalálásáról szól majd a 2020-as év a vállalatok számára, de már most is ebben rejlik az állandó prioritásként futó változáskezelésnek történő megfelelőség biztosítása, átfogó megoldása.
#mindmateinspiration
https://hu.linkedin.com/in/gpinter