Tavaly 17 százalékkal több beadványt kapott a Budapesti Békéltető Testület
Címkék: békéltetés
A megoldott ügyek számát növelte, hogy a 393 nem kötelező erejű testületi ajánlásból 328-at a vállalkozások végrehajtottak, így a lezártak ügyek 75 százaléka véglegesen rendeződött.
Baranovszky György szerint mindez azt mutatja, a vállalkozásoknak egyre fontosabb, hogy bíróság bevonása nélkül rendezzék vitás ügyeiket a fogyasztókkal.
A testület elnöke kiemelte, nemcsak az eljárások száma és hatékonysága növekedett a múlt évben, hanem az ingyen tanácsadásért hozzájuk fordulók száma is. Tavaly 3258-an kértek és kaptak a testülettől ingyenes fogyasztóvédelmi tanácsot, információt, és nemcsak magánszemélyek, hanem vállalkozások is felkeresték ez ügyben a testületet, mivel saját bevallásuk szerint fogyasztóbarát magatartást kívánnak folytatni.
Baranovszky György ismertette, hogy tavaly a lezárt ügyek 45 százaléka kereskedelemi volt, 37 százalékot tettek ki az egyéb szolgáltatások, amelyekbe a mobiltelefon, az internet, a parkolás, a javító-karbantartó tevékenység is tartozik. A lezárt ügyek 8 százaléka közműszolgáltatással, 4 százaléka többnyire hallgatói hitelt és fogyasztói csoportot érintő pénzüggyel, 3 százaléka építőiparral, 3 százaléka utazással volt kapcsolatos.
Elmondta, a lezárt 5930 ügyből 3236 szolgáltatást, 2694 termékvásárlást érintett.
Megjegyezte, tapasztalatuk szerint a fogyasztókra nézve kedvezőbb jogszabályi környezetben a fogyasztók tudatosabbak lettek, a szolgáltatások fogyasztóbarátabb hozzáállást tanúsítanak, példaként említette az útdíjfizetést, illetve a vélelmezett áramlopáskor alkalmazandó jogszabályi változást.
Baranovszky György megemlítette, hogy a Budapesti Békéltető Testület határon átnyúló európai online kereskedelemi ügyekben is illetékes, tavaly megduplázódott az ilyen ügyben hozzájuk fordulók száma, 572 megkeresést kaptak.