Ismét étrend-kiegészítők hirdetései miatt bírságolt a GVH
Címkék: megtévesztő reklám, GVH, bírság
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a Herbasziget Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. (Herbasziget) megtévesztő tájékoztatást nyújtott Sextra és SextraProsta étrend-kiegészítőiről. A Herbasziget olyan gyógyhatásokra vonatkozóállításokat tett és olyan egészségre gyakorolt kedvező hatásokkal népszerűsítette e termékeit, amelyek nem felelnek meg az ágazati szabályokban meghatározott reklámozási rendelkezéseknek. A jogsértésért 8.729.900 forint bírságot szabott ki a GVH.
A GVH úgy ítélte meg, hogy a Herbasziget jogszerűtlenül népszerűsítette étrend-kiegészítőit több televíziós műsorban, illetve sajtóhirdetésben és a www.sextraferfiaknak.hu honlapon, valamint egyéb online hirdetéseiben 2012 szeptembere és 2014 januárja között, mert
· a Sextra étrend-kiegészítőnek gyógyhatást tulajdonított a jogszabályi tilalom ellenére;
· a Sextraés a SextraProsta étrend-kiegészítők
o általános, egészségre gyakorolt kedvező hatásairól nem az ágazati szabályoknak megfelelő, így megtévesztő állításokat tett közzé;
o összetevőiről megalapozatlanegészségre vonatkozóállításokat tett, figyelemmel az EFSA listán szereplő hatóanyag- és állításrendelkezésekre, ésvalótlanul állította, hogy azok kizárólag gyógynövényeket tartalmaznak, illetve gyógynövényekből és vitaminokból álló készítmények;
o teszteléséről, ellenőrzöttségérőlis megtévesztő állításokat tett közzé.
A GVH a Herbaszigetre kirótt bírság kiszabásakor a jogsértéssel érintett kommunikáció költségeire alapozott.
A GVH súlyosító körülményként értékelte többek között azt, hogya jogsértő kereskedelmi gyakorlat időben elhúzódott, valamint egészségügyi problémával érintett fogyasztókat célzott meg, akik az átlagosnál érzékenyebbek a problémájukkal kapcsolatos kereskedelmi kommunikációra.Enyhítő körülményként értékelte a GVH, hogy a Herbasziget
· megfelelőségi erőfeszítéseket tett a sajtóhirdetések ellenőrzése, jogszerűsége érdekében;
· számos közlésea termékek összetevőinek egészség-hatásaival kapcsolatban tartalmilag hasonló vagy azonos olyan, az EFSA listánszereplő állításokkal, amelyeknekaz 1924/2006/EK rendeletnek való megfelelőségéről a Bizottságmég nem hozott végleges döntést;
· 2014. november 17-e óta egyik étrend-kiegészítőről sem jelentetett meg a vizsgált kommunikációhoz hasonló állításokat, reklámokat.
A GVH ismételten felhívja a figyelmet arra, hogy étrend-kiegészítő termékek reklámozásakor a vállalkozásoknak szem előtt kell tartaniuk a fogyasztóvédelmi rendelkezések mellett az élelmiszerek reklámozására vonatkozó ágazati jogszabályokat is, amelyek szerint
· gyógyhatás nem tulajdonítható ilyen termékeknek;
· egészségre vonatkozó hatásról szóló állítás csak szűk keretek között, a szigorú európai normáknak megfelelően fogalmazható meg, igazolva a megfelelést az ágazati szabályoknak.
Az ügy hivatali nyilvántartási száma: Vj/107/2014.