Hűtlen kezelés esettanulmány - a pécsi buszügy
Címkék: hűtlen kezelés
Ezen bűncselekmény vádja leginkább az állami, önkormányzati tulajdonú társaságok vezetői tisztségviselőit fenyegeti. A vád szerint az egykori vezető 2009 januárjában szerződést kötött arról, hogy a városi vagyonkezelő Pécs Holding Zrt. többségi tulajdonában lévő PK eladja több mint 150 buszból álló járműparkját a PK és az LL Bus Kft. által létrehozott PK Busrent Kft.-nek. A 2,6 milliárd forintról szóló szerződéshez kapcsolódóan 11 évre szóló megállapodás is született a járművek bérléséről, ami független piaci szereplők áraihoz képest a PK-nak 671 millió forint többletköltséget jelentett, és 2019 végéig mintegy 6,8 milliárd forint pluszkiadással járt volna. A vezérigazgató azzal követte el a hűtlen kezelést, hogy nem megfelelően képviselte cége érdekeit
A bíró kiemelte, a vagyoni hátrány teljes egészében megtérült a Zalaegerszegi Törvényszék polgári ítélete következtében, amely a pécsi autóbuszok eladásáról szóló szerződést 2012 februárjában jó erkölcsbe ütközőnek, ezért jogerősen semmisnek nyilvánította. Ennek értelmében a PK Busrent nem szerezte meg a 176 busz tulajdonjogát, így az eredeti állapot helyreállítása érdekében azokat vissza kellett adnia a PK-nak.
Keczer Lászlót 2012. márciusban különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelésben bűnösnek találta és hét év börtönbüntetéssel sújtotta a Pécsi Törvényszék a buszok eladásával és bérlésével összefüggésben, a Pécsi Ítélőtábla azonban megalapozatlanság miatt hatályon kívül helyezte az elsőfokú ítéletet és új eljárásra kötelezte a bíróságot.
Az ítélőtábla álláspontja szerint a törvényszék a PK buszeladással és a bérlettel kapcsolatos szerződéseit nem megfelelően, azaz nem komplexen, egy gazdasági folyamatként vizsgálta, hanem egy-egy ügyletet kiragadott, és azokról azt állapította meg, hogy előnytelenek voltak a PK-nak. Ezenkívül nem volt tekintettel a szerződésekben érintett gazdasági társaságok részben azonos tulajdonosi összetételére sem.
A táblabíróság kimondta: a buszpark eladása nem járt vagyonvesztéssel, mert a járműveket a könyv szerinti értéknél 50 millió forinttal magasabb áron értékesítették. Ezért az új eljárásnak elsősorban annak vizsgálatára kell kiterjednie, hogy a buszok bérlésével kapcsolatban voltak-e aránytalanságok.
Az ügyészség a 2013 novemberében indult új eljárásban már csak a buszok bérlésével összefüggésben indítványozta Keczer László elmarasztalását.
A pécsi közgyűlés 2012 áprilisában úgy döntött, hogy a szolgáltatás biztonságáért a nehéz anyagi helyzetben lévő PK helyett egy tisztán városi tulajdonú céget, a Tüke Busz Zrt.-t bízza meg a tömegközlekedési feladatok ellátásával.
Az ügy tárgyalása másodfokon folytatódik.