Deloitte: előretör a virtuális valóság, de marad a PC is
A Deloitte jelentős növekedési tendenciát lát a kognitív technológiák, például a számítógépes látás, a természetes nyelvfeldolgozás és a gépi tanulás piacán is. Idén 100 vállalati szoftver gyártóból várhatóan 80 forgalomba hoz majd kognitív technológiákat, ami 25 százalékos növekedés lenne a tavalyi 64-hez képest.
A VR (virtuális valóság) technológia forgalma idén eléri az egymilliárd dollárt; a kognitív technológiák piacán is jelentős növekedés várható; a 18-24 évesek az okostelefont és a PC-t inkább egymás kiegészítőinek, mintsem helyettesítőinek látják - derül ki a Deloitte kutatásából.
A Deloitte Global immáron tizenötödik alkalommal megjelenő Technológiai, média és telekommunikációs előrejelzése szerint a VR-technológia forgalmából az idén 700 millió dollár lesz a hardverértékesítés, a többi tartalomszolgáltatás.
Antal Lajos, a Deloitte Zrt. kiberbiztonsági tanácsadás üzletágának magyarországi és közép-európai vezetője úgy véli, a VR hosszú távon csak nehezen érheti el az okostelefonok, a PC-k vagy a tévékészülékek általános elterjedtségét.
A kutatás alapján a VR headsetek piacán 2,5 milliós, az eladott játékapplikációk piacán pedig 10 milliós forgalmat jósolnak, úgy vélik: a nagyobb játékrajongók fognak virtuális valóságra költeni, vagyis, bár minden okostelefon-tulajdonos ki tudja majd próbálni a VR egy változatát, a tekintélyes VR-bevételeket csupán pár tízmillió felhasználó fogja generálni 2016-ban.
A Deloitte jelentős növekedési tendenciát lát a kognitív technológiák, például a számítógépes látás, a természetes nyelvfeldolgozás és a gépi tanulás piacán is. Idén 100 vállalati szoftver gyártóból várhatóan 80 forgalomba hoz majd kognitív technológiákat, ami 25 százalékos növekedés lenne a tavalyi 64-hez képest. Antal Lajos úgy látja, bár a felhasználók kevesebb közvetlen figyelmet szentelnek a kognitív technológiáknak, mint a VR-fejlesztéseknek, a kognitív technológia hosszabb távon sokkal fontosabb lehet mind a vállalati, mind az egyéni felhasználók számára.
A jelentés arra is rámutat, hogy míg az Y-generáció az okostelefonok generációja, 2016-ban várhatóan a 18 és 24 év közöttiek alkotják majd a leginkább PC-párti korcsoportot. A 13 fejlett országban végzett kutatás szerint 2015-ben a 18 és 24 év közötti lakosok átlagosan 85 százaléka fért hozzá laptophoz.
Kigyós Zsuzsa, a Deloitte Zrt. tanácsadás üzletágának igazgatója szerint ez az adat is azt támasztja alá, hogy a 18-24 évesek az okostelefont és a PC-t egymás kiegészítőinek és nem helyettesítőinek látják, ami részben az alacsonyabb költségnek tudható be, részben pedig a PC-k nagy képernyőinek, illetve a billentyűzettel, egérrel vagy touchpaddel könnyedén megoldható adatbevitelnek.
Felgyorsul a mobil online fizetés, a mobil eszközökön, okostelefonokon és tableteken történő vásárlások során harmadik fél által nyújtott érintésalapú fizetési szolgáltatást igénybe vevő személyek száma 2016-ban várhatóan 150 százalékkal nő, és eléri az 50 millió rendszeres felhasználót.
A becslések szerint a fejlett országok piacain az okostelefon-használók körülbelül 26 százaléka nem fog hagyományos telefonhívást kezdeményezni, inkább over-the-top üzenetküldő felületekkel (például WhatsApp, Line, Google Hangouts, Messenger), vagy hang- és videoátviteli szolgáltatásokkal váltják fel a hagyományos hanghívásokat.
Várhatóan a mobileszköz-tulajdonosok csupán 0,3 százaléka fog 2016 végére mobilreklám-blokkolót alkalmazni. Ez az okostelefonokon és tableteken közzétett reklámok 70 milliárd dolláros piacának nagyságrendileg 100 millió dolláros részét fogja veszélyeztetni.
Vissza az előző oldalra