Bisnode: koncentrálódik a futárpiac, nőnek az árbevételek
Cégvezetés 2015-12-24
NyomtatásCímkék: futárpiac
A futárcégek száma 14 százalékkal csökkent az elmúlt két év alatt a magyar piacon, miközben a szektorban tavaly elért összesített adózás előtti eredmény gyakorlatilag megduplázódott 2013-hoz képest - derül ki a Bisnode nemzetközi cégminősítő legfrissebb jelentéséből.
Az elmúlt 12 hónapban ráadásul kiemelkedően kevés céget számoltak fel a szektorban: a hitelezők mindössze 17 eljárást indítottak, míg 2014-ben 42 cég ellen indult felszámolási eljárás. Tavaly december óta 78 kényszertörlést kezdeményeztek, szemben a 2014-ben indított 90-nel. Emellett 10-15 végelszámolással megszüntetett cég volt, ami szintén alacsonynak számít a Bisnode szerint.
A cégminősítő megjegyezte, hogy kevés új cég alakult idén a futárpostai szektorban, az első tizenegy hónapban 32 vállalkozás jött létre egyéb postai vagy futárpostai főtevékenységgel, míg 2014-ben éves szinten 56 új cég alakult. A Bisnode a 2012-2014-es időszak pénzügyi eredményeinek vizsgálata alapján arra jutott, hogy folyamatosan nő a szektorban tevékenykedő cégek árbevétele és eredménye. 2014 végére 63,2 milliárd forintnyi bevétel mellett 6,3 milliárd forint adózás előtti eredmény termelődött a szektorban.
A Bisnode adatai szerint a futárpostai tevékenység különösen a nagy és stabil cégek számára jövedelmező vállalkozás. Jellemzően a tíz legnagyobb cég adja az iparági árbevétel 68 százalékát, nem ritka, hogy a nagyok egy év alatt 30-40 százalékos árbevétel-növekedést érnek el, eközben a kisebb vállalkozások gyakran ugyanekkora arányú bevételkieséssel szembesülnek.
A cégminősítő szerint a koncentrálódó piac megnehezíti a piacra lépést, azonban előfordul, hogy új kihívóval kell szembenézniük a futárcégeknek. Példaként említik, hogy a személyszállítással indító Uber külföldön már futárpostai tevékenységgel is próbálkozik, és üzletpolitikáját ismerve várható alaposan a piaci ár alá megy.