Amikor a reklám-stratégia alapjai eleve hibásak. A kommunikáció nem lehet megtévesztő
Címkék: megtévesztő reklám, üdülési jog
Valótlanul sugallták a szállásajánlataikat igénybe vevő, és erre velük szerződést is kötő fogyasztóknak szóbeli tájékoztatásaikban, hogy meglévő üdülési jogukat értékesítik. Az üdülési jog továbbértékesítésére vonatkozó ajánlatok olyan fogyasztóknak szóltak, akik már rendelkeztek üdülési joggal, és e jogot értékesíteni szándékoztak. A vállalkozások kizárólag szóban tájékoztatták az érdeklődőket, és céljuk – ígéretük ellenére –kizárólag az volt, hogy saját ajánlataikat értékesítsék a telefonos megkeresést követő rendezvényeken.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése szerint az Online Resorts International Kft. (kényszertörlési eljárás alatt) és az Online Resorts Kft. megtévesztette a fogyasztókat az üdülési jogok eladásával összefüggőajánlatával. Ajogsértésért az Online Resorts International Kft.-re a társaságrakiszabható maximális bírságot, 3.350.000 forintot, az Online ResortsKft.-re pedig 10.000.000 forint bírságot szabott ki a GVH.
A GVH mindkét döntésében megállapította, hogy a vállalkozások– az Online Resorts International Kft. 2013 áprilisától, az Online Resorts Kft. pedig már 2012 májusától – valótlanul sugallták a szállásajánlataikat igénybe vevő, és erre velük szerződést is kötő fogyasztóknak szóbeli tájékoztatásaikban, hogy meglévő üdülési jogukat értékesítik. Az üdülési jog (időben megosztott üdülőhasználati jog, timeshare) továbbértékesítésére vonatkozó ajánlatok olyan fogyasztóknak szóltak, akik már rendelkeztek üdülési joggal, és e jogot értékesíteni szándékoztak. A vállalkozások kizárólag szóban tájékoztatták az érdeklődőket, és céljuk – ígéretük ellenére –kizárólag az volt, hogy saját ajánlataikat értékesítsék a telefonos megkeresést követő rendezvényeken. A régi üdülési jogot egyetlen ismert esetben sem adták el.
A bírság kiszabásakor a GVH mindkét esetben a jogsértéssel érintett szolgáltatás értékesítéséből származó bevételekből indult ki. Az adatok beszerzése – a vállalkozások által történő benyújtás hiányában – a banki folyószámla adatok alapján valósult meg.A GVH súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy a vállalkozások
· teljes kereskedelmi gyakorlata valótlan tájékoztatáson alapult,
· egyetlen esetben sem értékesítették a fogyasztók meglévő üdülési jogát.
A GVH tavaly is több versenyfelügyeleti eljárást indított az üdülési jog továbbértékesítésével kapcsolatos üzleti gyakorlatok és szóbeli tájékoztatásokvizsgálatára. A GVH ezzel kapcsolatban figyelemfelhívó tájékoztatást is közzétett, amely a honlapján ittolvasható.A GVH „Gondolja Végig Higgadtan” elnevezésű kampányának további tájékoztatói a Gondolja Végig Higgadtan menüpontalatt olvashatók.
Az ügyek hivatali nyilvántartási számai:
· Vj/94/2014. – Online Resorts International Kft.
· Vj/95/2014. – Online Resorts Kft.