A vezetés élménye - avagy a vezetői számvitel élménye
Címkék: vezetői számvitel
A BMW szlogenje a "Vezetés élménye!" De ilyent mi is tudunk - sőt! Mert könnyű az autóvezetésből élményt csinálni - a számvitelből például sokkal nehezebb. Mi ezt megcsináltuk, tehát sokkal jobban vagyunk, mint a BMW. Lássuk hát...
1. Vegye elő cége aktuális számviteli beszámolóját, idézze fel magában annak sarokszámait: bevétel, ráfordítások, mérleg szerinti eredmény stb. Értékelje a változásokat a megelőző évekhez képest.
2. Majd az interneten menjen erre az oldalra: www.e-beszamolo.kim.gov.hu
3. Itt válassza a Beszámolókeresés menűt. Itt aztán kedvére válogathat, megtekintheti partnerei, közeli és távoli konkurensei hasonló számviteli beszámolóit, 2009-tól kezdve, amely az előző év oszlopa alapján kitekintést ad 2008-ra is. Hamarosan megnézhetők lesznek ugyanitt partnerei és konkurensei 2010-es eredményei is – mint ahogy az Ön cégéé is. Ez nagyjából olyan, mintha besétálhatna a konkurencia főhadiszállására és betekinthetne a főnök páncélszekrényében őrzött titkos üzleti iratokba és a könyvelésükbe. Ezt teszi lehetővé a mérlegbeszámolók elektronikus közzététele. De vigyázat: ez az Ön cégére is igaz - a konkurencia szemszögéből. Ezen az oldalon egyes cégekről komplett taggyűlési jegyzőkönyvek letölthetők – vélhetően slendriánságból jóval több információt, okiratot tesznek közzé, mint ami törvényi kötelezettségük. Éppen ezért Ön semmiképpen ne tegyen közzé, pontosabban ne engedjen közzé tenni több információt cége működéséről, mint amire a törvény kötelezi. De ha már mások megteszik, akkor válogasson bennük kedvére. Igazából Ön az, aki a legértőbben tudja értelmezni a konkurensek beszámolóit.
4. Értékelje a megtekintett cégek adatait, a változásokat, folyamatokat. 2011 májusa után már három évet tud megnézni (2008-2010): ebből már kiolvashatók üzletpolitikák és tendenciák. Milyen képet ad egy kívülálló – bank, partner, versenytárs - számára az Ön cégének számviteli beszámolója? És Ön milyen képet kaphat egy idegen cégről az absztrakt számokat tartalmazó számviteli beszámolójából. Nőtt az árbevétele, csökkent? Ráfordításai hogyan változtak? Eredménye van, vagy vesztesége? Kiveszi az eredményt osztalékra, vagy visszaforgatja?
5. E rövid kaland és virtuális izgalmak után fogalmazza meg a saját tapasztalatait, teendőit. Tűzzön ki célt, és egy cselekvési programot, hogy ebből mit kell megvalósítania – hogy ezek a száraz mérleg- és eredménykimutatás adatok életre keljenek, mást, jobbat mutassanak. Növelnie kell a bevételét – többet kell költeni marketingre, avagy csökkentenie kell a ráfordításait. Az eredménykimutatás azt is megmutatja, ha túl sokan dolgoznak az irodában. Fájdalmas döntések következhetnek a mérlegelemzésből.