A szerzői könyvkiadásról őszintén - Kik a szereplői könyviparnak?
Állandó személyes- és vállalati márka tanácsadónk, Kiss T. Anna, maga is több könyv szerzője, sorozatot indított a szerzői könyvkiadásról. Az első részben arról írt, hogy mi a könyv. A könyv ugyanolyan termék, mint bármelyik másik áru. Mármint tárgyiasult formájában. Esetében mégis inkább a szerző személye, főként az ő személyes márkája az, amit megvesznek az olvasók
A szerző személyes márkájának az értéke határozza meg könyv értékét
A könyvipar legfontosabb szereplői a szerzők. Ezt persze nem mindenki gondolja így. Akik számára a könyv üzlet, úgy vélik, hogy ők a kulcsszereplők: a kiadók. Akiknek üzlethálózatuk van, nevezetesen könyvesboltjaik, úgy vélik, ők a legfontosabbak, a terjesztők és a kereskedők, akik eladják a könyveket. Nélkülük ugyan mit érnének a szerzők és a kiadók? S most még csak a könyvipar főszereplőit említettem. És természetesen az olvasók, mert nélkülük nincs piac, hiszen ők a vásárlók. Ha üzleti szempontból foglalkozunk a könyvvel, mint termékkel, akkor nagyon hangsúlyosan kell számba vennünk valamennyi üzleti szereplőt. Pontosan ezt tennénk, ha szappanról vagy mosóporról beszélnénk. A gyártó, a marketinges és a kereskedő nélkül nincs piaci jelenlét. Márpedig, ha senki nem tud a termékről, nem is fogják keresni, így nem vásárolja meg senki. Pontosan így van ez a könyvvel is.
A könyv ugyanolyan termék, mint bármelyik másik a piacon, amely a gyártótól, a kereskedőn át a vevőhöz kerül.
Csakhogy először meg kell írni könyvet. Egészen pontosan tartalmilag elő kell állítani, mert legfőképpen ez adja az értékét. Ebben az értelemben a könyv megírása a gyártás első fázisa, hiszen ki kell gondolni, rendszerbe foglalni, megszerkeszteni, majd végső nyelvi formába önteni, vagyis megírni. S amikor kézirat formájában rendelkezésre áll a tartalom, akkor kezdetét veheti a gyártási folyamat, aminek a végeredménye lesz a kinyomtatott, bekötött, vagy mint az e-könyv esetén, a bitek és bájtok formájában megtestesülő végtermék. Ebben a formájában lehet a piacra bocsátani a terméket. Ekkortól válik termékké.
A könyv gyártásának minden fázisában megvan az a központi szereplő, amely felel a maga “szakterületéért”, amellyel hozzátesz valamit a termék végső értékéhez. Olyan ez, mint egy könyvgyár, amelyik bemeneti oldalán “betöltjük” a tartalmat, úgy is mondhatjuk: a szellemi terméket, majd elindulnak a munkálatok a szellemi termék anyagiasítása érdekében, és a kimeneti oldalon ott lesz a kereskedelmi forgalomba hozható, az eladható könyv. Tény, egyik szereplő nélkül sem teljes a folyamat. De!
Semmi sem tiltja, hogy bizonyos fázisokat, munkafolyamatokat összevonjon a könyvben megtestesülő szellemi termék (jog)tulajdonosa.
Sőt, akár a teljes folyamatot végezheti egyetlen ember is. Miért ne, ha megvan hozzá az elhivatottsága, a szervező ereje, a szaktudása, vagy legalább a pénze, hogy felkérje és megfizesse a legjobb szakembereket az egyes fázisok elvégzésére. Ebből a szempontból is teljesen mindegy, hogy természetes személyről van-e szó, vagy egy vállalkozásról, amely kiadja a könyvet. Ezt a szerepkört ugyanis kiadónak hívjuk.
A magyarországi jogszabályok szerint lehetséges, hogy természetes személy, vagyis “magánember” kiadója legyen saját szellemi termékének.
Lehet ez akár maga a szerző is. De be kell tartania a jogszabályok szerint eljárási rendet: legfőképpen ISBN számot kell regisztráltatni, mert ez minden könyv “rendszáma”, amivel kereshető és kerestethető.
Ha gazdasági társaságról, netán önálló jogi személyiséggel bíró gazdasági társaságról van szó, s a tevékenységi köreiben szerepel a könyvkiadás, maga is megjelentetheti a saját magáról szóló könyvet vagy pedig bármilyen más témájú könyvet, bármilyen szerzőtől. Ha ezt egy cég rendszeresen, üzletszerűen végzi, könyvkiadóvá válik. Habár nem tévesztendő ez össze azokkal a magukat “kiadónak” nevező vállalkozásokkal, amelyek valójában nem könyvkiadók, legfeljebb csak kiadói szolgáltatást nyújtó cégek. Egészen más a feladatkörük és más a súlyuk a könyv előállításában. (Erről a különbségről a következő részben lesz szó részletesen.)
Vannak bizonyos szakmunkálatok, amelyek révén nyeri el a könyv formáját a benne megtestesülő szellemi termék. A könyvszerkesztőn kívül ezeket a korrektor és a tördelő végzi, ha csak szöveges könyvről van szó. Az általuk előkészített formátum kerül a nyomdába, ahol a nyomdász szakmának megfelelően könyvvé válik könyv, s elérkezik minden szerző számára a legszebb pillanat: mámorító nyomdai illattal kezébe veheti a kinyomtatott könyvet.
Ez volt eddig a könnyebb része annak a folyamatnak, amely a könyvipar lényegét jelenti.
Kiss T. Anna
Személyes- és vállalati márka tanácsadó, könyvszerző, újságíró
A sorozat első része itt érhető el: A szerzői könyvkiadásról őszintén - Mi a könyv?